اتحادیه اروپا (EU) یک وحدت سیاسی و اقتصادی می باشـد. هدف از این اتحاد وضع قوانین مشترک و بهبود شرایط بازرگانی و سطح رفاهی مردم اروپاست. مساحت اروپا ۴٫۴۷۵٫۷۵۷ کیلومترمربع و جمعیت آن ۵۱۴ میلیون نفر است. ۲۷ کشور اروپائی، یعنی قسمت بزرگی از قاره اروپا عضو این اتحادیه هستند. با وجود اینکه همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارای دولت هایی مستقل می باشند اما این کشور ها متعهد هستند که از قوانین ، مصوبات و احکام صادره اتحادیه اروپا پیروی نمایند. تمام کشورهای اتحادیه اروپا ازنظر سیاسی و اقتصادی، متحد و یکپارچه هستند و دارای سیستم و استاندارهای مشترک و مشابه می باشند.
هدف از این سیاست های اروپا، تضمین آزادی و رفاه مردم و همچنین ساماندهی کالاها، خدمات و سرمایه در بازار داخلی می باشد. تصویب قوانین حفظ عدالت و ثبات امور داخلی و همچنین حفظ سیاست های مشترک در تجارت، کشاورزی، شیلات و توسعه منطقه ای و همچنین تسهیل سفر درون منطقه شنگن، باعث لغو کنترل پاسپورت در حوزه اتحادیه اروپا شده است.
در سال ۱۹۹۹ اعضای این اتحادیه به توافقی جامع در ضمینه مالی و پولی رسیدند که به موجب آن در سال ۲۰۰۲ کلیه اعضا موضف به استفاده از واحد پولی مشترک به نام یورو شدند. در حال حاضر ۱۹ کشور از

15 کشور عضو اتحادیه اروپا که از پول واحد “یورو” استفاده می کنند عبارتند از:
بلژیک, قبرس, فنلاند, فرانسه, یونان, ایرلند, ایتالیا, لوکزامبورگ, مالت, هلند, پرتقال, اسلوانی, اسپانیا, آلمان و اتریش.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا
آلمان، اسپانیا، استونی، اسلواکی، اسلوانی، اتریش، ایتالیا، ایرلند، بلغارستان، بریتانیا، بلژیک، پرتقال، چک، دانمارک، رومانی، سوئد، فرانسـه ، فنلاند ، جمهوری قبرس، لتونی (لاتویا)، لوکزامبورگ، لهستان، لیتوانی، مالت، مجارستان، هلند و یونان.
عضویت کشورهای ترکیه، ایسلند و مونته نگرو نیز در جریان مذاکره می باشد. همچنین کشورهای جمهوری مقدونیه و صربستان نیز برای پیوستن به اتحادیه اروپا علاقه نشان داده اند.
عکس نقشه اتحادیه اروپا

تفاوت کشورهای اتحادیه اروپا با کشورهای محدوده شینگن
کشورهای اتحادیه اروپا را نباید با کشورهای محدوده شینگن اشتباه گرفت. اتحادیه اروپا یک اتحادیه اقتصادی-سیاسی است که از ۲۸ کشور اروپایی تشکیل شده‌است. منشأ اتحادیه اروپا، به جامعه اقتصادی اروپا که در سال ۱۹۵۷ با توافقنامه رم بین ۶ کشور اروپایی شکل گرفت و صرفاً یک اتحادیه اقتصادی بود بازمی‌گردد. از آن تاریخ با اضافه شدن اعضای جدید، اتحادیه اروپا بزرگ‌تر شد. در سال ۱۹۹۳، فردی به نام ماستریخت چارچوب قانونی کنونی اتحادیه را پایه‌گذاری کرد. توافقنامه شینگن توافق‌نامه‌ای است که به برداشته شدن مرز بین ۶ کشور اروپایی انجامید و امکان مسافرت بدون روادید یا پاسپورت بین این کشورها را فراهم کرد. این توافق‌نامه در سال ۱۹۸۵ بین پنج کشور اروپای غربی به امضا رسید و کشورهای دیگر به تدریج به این توافق‌نامه ملحق شدند. در حال حاضر ۲۶ کشور اروپایی از قوانین این توافق‌نامه پیروی می‌کنند.
اما کشورهایی نیز وجود دارند که از اعضای اتحادیه اروپا نبوده اما از طریق بستن قرادادهای مخصوص بخشی از محدوده شینگن به شمار می روند و برای سفر به این کشور ها نیز ویزای شینگن جهت ورود کفایت میکند. برای مثال نروژ و ایسلند عضوی از اعضای اتحادیه اروپا نیستند اما عضو قرارداد شینگن هستند. به همین دلیل ویزاهای صادر شده از سوی نروژ و ایسلند جهت ورود به همه کشورهای عضو شینگن معتبر است و اتباع و ساکنین این دو کشور نیز بدون عبور از هر گونه کنترل مرزی به همه کشورهای عضو محدوده شینگن داخل و خارج می شوند.

28 کشور عضو اتحادیه اروپا عبارتند از:
بلژیک, بلغارستان, قبرس, دانمارک, استونی, فنلاند, فرانسه, یونان, ایرلند, ایتالیا, لتونی, لوکزامبورگ, لیتوانی, مالت, هلند, لهستان, پرتغال, رومانی, اسلواکی, اسلوانی, اسپانیا, بریتانیا, سوئد, چک, آلمان, مجارستان, اتریش.

26 کشور عضو محدوده شینگن عبارتند از:
بلژیک, دانمارک, استونی, فنلاند, فرانسه, یونان, ایتالیا, ایسلند, لتونی, لوکزامبورگ, لیتوانی, مالت, هلند, نروژ, لهستان, پرتغال, اسلواکی, اسلوانی, اسپانیا, سوئد, چک, آلمان, مجارستان, اتریش.

اتحادیه اروپا برای خودش پرچمی دارد. این پرچم از سال 1986 میلادی مورد استفاده قرار گرفت. زمینه این پرچم آبی رنگ می باشد و در وسط آن دایره ای از دوازده ستاره به رنگ طلائی نقش شـده است. عدد دوازده اشـاره به تکامل و وحدت است. در واقع، تعداد ستاره ها هیچ ارتباطی به تعداد کشورهای عضو اتحادیه اروپا ندارد؛ بلکه نشانه ایست از اتفاق و اتحاد بین آنها. علاوه بر پرچم اتحادیه اروپا، هر کشور عضو، از پرچم ملی خود نیز استفاده می کند.

مهاجرت به اروپا و اخذ اقامت قانونی اتحادیه اروپا(منطقه شنگن) از روش های زیر امکان پذیر است:

• روش سرمایه گذاری در اروپا
• روش کاری اروپا (گرین کارت اروپا)
• روش تحصیل در اروپا
• روش ازدواج

که روش سرمایه گذاری یکی از بهترین روش های اخذ اقامت دائمی اروپا (پاسپورت اروپا) می باشد و خود شامل موارد زیر است:
• خرید ملک
• تمکن مالی
• خرید اوراق قرضه
• ثبت شرکت
• سپرده گذاری ۵ ساله بدون بهره در بانک های آلمان

مزایای اخذ اقامت اروپا چیست؟

• سفر بدون ویزا به‌‌کلیه کشورهای اتحادیه اروپا و شنگن
• کار و تجارت در اروپا، افتتاح حساب بانکی و تحصیل رایگان در کلیه کشورهای اروپایی عضو این اتحادیه
• امکان خرید خودرو و نیز خرید ملک در همه کشورهای اروپایی
• اخذ اقامت اروپایی به طبع سریعتر و آسان تر از دریافت اقامت کانادا و آمریکاست
• قاره اروپا به ایران نزدیک است و پروازهای مستقیم زیادی در طول شبانه روز بین ایران و اروپا انجام می شود
• درصورت دریافت اقامت از یک کشور اروپایی میتوانید از کشورهای دیگر اروپایی درخواست اقامت کنید
• اخذ آسان ویزای آمریکا، کانادا، استرالیا و انگلستان از سفارتهای آنها در کشورهای اروپایی
• امکان ارسال دعوتنامه برای کلیه اعضای خانواده جهت اخذ ویزا و بازدید
• سفر و گردش آزادانه شما و خانواده دلبندتان به صورت آزادانه در سراسر خاک اتحادیه اروپا ( شنگن )
• امکان تحصیل فرزندان شما در سراسر اروپا

مراحل اخذ پاسپورت اروپا

در حالت کلی برای اخذ پاسپورت اروپا دو روش وجود دارد:

• سرمایه گذاری از طریق خرید اوراق قرضه
این روش سریعترین روش دریافت پاسپورت اروپایی است و البته شامل طی زمان نمی شود. متقاضی در کشور میزبان با اقدام به خرید اوراق قرضه و تقدیم آن به دولت و یا پرداخت مستقیم پول به دولت میتواند پاسپورت آن کشور را دریافت نماید.در این روش متقاضیان می توانند پس از مدت مشخصی اقدام به فروش اوراق قرضه خود بنمایند.
کشورهای اوکراین و بلغارستان و چند کشور شنگن از جمله کشورهایی هستند که با این روش اقدام به ارائه پاسپورت می نمایند.

• روال عمومی اخذ پاسپورت در اتحادیه اروپا
در این روش شما در ابتدا باید اقامت موقت کشور مقصد (D TYPE VISA )‌ را دریافت نمایید این کارت اقامت می تواند از روش ها و در مدت زمان متفاوتی دریافت شود، که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.
بعد از دریافت کارت اقامت موقت که عموماً یکساله صادر می شود شما می بایست شرایط تمدید تا ۵ سال را مهیا سازید، این شرایط نسبت به روش دریافت کارت اقامت متفاوت است.

پس از گذشت ۵ سال از اخذ اقامت موقت، شما کارت اقامت دائم اروپا را دریافت نموده و میتوانید به شرط آشنایی نسبی به زبان، تاریخ و تمدن کشور مقصد و همچنین قوانین اجتماعی، نسبت به دریافت پاسپورت اقدام نمایید.
این روش ارزانتر اما زمانبر خواهد بود. در بعضی از کشورها و در شرایطی خاص متقاضیان پاسپورت و ملیت، اجازه دو ملیتی بودن را ندارند و باید ملیت اولیه خود را ملغی کنند.

اقامت اروپا با ازدواج

در روش اخذ اقامت از طریق ازدواج، اگر شما یک شریک زندگی در کشور دیگر دارید که دارای اقامت است (اقامت موقت و یا اقامت دائم) می توانید برای اقامت و مهاجرت به اروپا اقدام کنید.
همسر رسمی به کسی اطلاق میشود که نام ایشان در شناسنامه زوجه وجود داشته و عقدنامه رسمی وجود داشته باشد..

اقامت اروپا از طریق سرمایه گذاری

یکی از روش های مهاجرت به اروپا روش سرمایه گذاری در اروپاست، مبلغ و شرایط این سرمایه گذاری در کشورهای مختلف، متفاوت است.
در روش سرمایه گذاری متقاضی بایستی مبلغی را در اقتصاد آن کشور سرمایه گذاری کند و حداقل تا پنج سال اجازه برداشت و یا درخواست سود ندارد، در این مدت به ایشان ویزای اقامتی بلند مدت مولتی و کارت اقامت داده میشود.
به طور کلی ویزاهای اقامتی شامل همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال متقاضیان هر پرونده مهاجرتی می باشد. این امکان با استثناعاتی در شرایط خاص شامل فرزندان بالای ۱۸ سال نیز می باشد.
والدینی افرادی که اقامت اروپا را دریافت می کنند نیز می توانند از طریق اسپانسری فرزندان خود پس از مدتی به اقامت اروگا دست پیدا کنند.

اقامت اروپا از طریق تمکن مالی

تمکن مالی یکی دیگر از روش های مهاجرت به اروپاست، در این روش متقاضی باید دارای شرایط زیر باشد:
متقاضی باید دارایی با ارزش حدود ۱۵۰٫۰۰۰€ یورو در ایران داشته باشد.
متقاضی برای این دارایی می بایست سند قانونی و مدرک محکم مالکیتی داشته باشد.
متقاضی باید بتواند ثابت نماید دارای درآمد ماهانه ۲۵۰۰€ در ایران است.
متقاضی بایستی مبلغی معادل با ۵۰٫۰۰۰€ یورو به صورت نقد در بانک ایران است.

از جمله معایب اخذ اقامت اروپا از روش تمکن مالی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• در این روش شما در کشور مقصد اجازه کار ندارید.
این ممنوعیت به دلیل این است که شما در ادعای این موضوع که هزینه یکساله زندگی در اروپا را قبلاً با دارا بودن مبلغ ۵۰٫۰۰۰€ یورو در ایران داشته اید، بنابراین جزو قشر مرفه جامعه هستید و فقط نیاز به رفت و آمد دارید.
• در این روش برای شما کارت اقامت صادر نمی شود و به شما ویزای مولتی طولانی داده می شود.
• عدم برخوداری از همه حقوق شهروندی نیز از مزایای این روش می باشد، شما از همه حقوق اجتماعی کشور مقصد برخوردار نیستید و مزایای کارت اقامت را ندارید.
این روش به کسانی توصیه می شود که از شرایط کاری و شغلی عالی در کشور خود برخوردارند و اقامت کشور مقصد را فقط برای رفت و آمد و گسترش کسب و کار خود نیاز دارند.
لازم به ذکر است که پس از داشتن ویزای تمکن مالی پس از مدت زمانی بین ۳ تا ۵ سال این امکان وجود دارد که برای انواع ویزای اقامتی درخواست خود را به کشور هدف ارائه دهید.

اقامت اروپا از طریق ثبت شرکت

روش ثبت شرکت در اروپا بهترین و به صرفه ترین روش دریافت اقامت اروپایی و مهاجرت به اروپا است. این روش سریع، ارزان و البته بسیار با ارزش است. به صورتی که در ابتدا برای متقاضی و خانوده ایشان ( یک همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال) کارت اقامت صادر می شود.
با ثبت شرکت در یکی از کشورهای حوزه اتحادیه اروپا عملاً شما و خانواده شما اجازه کار، تحصیل و زندگی در کل حوزه اتحادیه را پیدا می کنند. به طور مثال شما می توانید در مجارستان ثبت شرکت نموده و با انتقال دفتر به آلمان، با کارت اقامت مجارستانی خود در آلمان زندگی وکار و تحصیل نمایید. شرایط ثبت شرکت در اروپا سختگیرانه نیست، اما در برخی کشورها مانند اتریش، آلمان و هلند نیاز به پیش نیازهایی می باشد مانند سابقه مدیریت کسب وکار که از جمله شرایطی است که برای ثبت شرکت وجود دارد.
در روش ثبت شرکت برای شما کارت اقامت صادر می شود. این کارت عموماً یکسال اعتبار دارد و تا دریافت کارت اقامت دائم باید به مدت ۵ سال تمدید شود.

شرط تمدید اقامت در روش ثبت شرکت چیست؟
برای تمدید اقامت موقت تا ۵ سال و دریافت اقامت دائم اروپا شما باید شرایط زیر را رعایت کنید.
۱- فعالیت شرکت
۲- حضور حداقلی در کشور هدف
۳- عدم ارتکاب جرم عمدی منجر بر محکومیت

این موارد، قانون اتحادیه برای تمدید اقامت هستند و در همه کشورهای حوزه شنگن جاری است. البته در مواردی برخی کشورها نسبت به بعضی از موارد ذکر شده سختگیری کمتری دارند

اقامت اروپا از روش کاری

روش کاری به دو بخش زیر تقسیم می شود:
• ویزای جستجوی کار در اروپا ( Job Seeker)
• اقامت کاری اروپا(Skilled Worker)

در روش مهاجرت به اروپا از طریق ویزای جستجوی کار، شما باید شرایط موردنیاز مانند تحصیلات، سابقه کاری و زبان و … . در این روش در ابتدا برای شما ویزای کاری ۶ ماهه صادر می شود. اگر در این مدت کارفرما پیدا کردید و مشغول به کار شدید برای شما کارت اقامت صادر خواهد شد و پس از آن به شما بلوکارت(کارت آبی کار اتحادیه اروپا) داده می شود. اما اگر نتوانید کار پیدا کنید باید به ایران برگردید و می توانید مجدد برای این نوع ویزا درخواست خود را ارائه نمایید.
در مهاجرت به اروپا از طریق اقامت کاری، شما با ویزای جستجوی کاری (Job Seeker ) یا پیشنهاد کاری (Job Offer) ) که نهایتا منجر به ویزای کار می شود وارد یکی از کشورهای اروپایی شده و با مشغول شدن به کار، کارت اقامت خود را دریافت می نمایید. در این روش متقاضیمی بایست دارای شرایط مورد نظر کشور مقصد برای اخذ این اقامت باشد، این شرایط برای هر یک از کشور های عضو متفاوت است .کشور آلمان، مجارستان و اتریش از جمله کشورهایی هستند که متقاضی در صورت داشتن شرایط میتواند در آنها اقامت کاری دریافت نماید.

اقامت کاری اروپا به صورت مستقیم و یا همان اقامت نیروی کار متخصص (skilled Worker) به این گونه می باشد که متقاضی با توجه به نیاز کشور هدف و موقعیت های شغلی اعلامی از سوی اداره کار یا اداره مهاجرت آن کشور با احراز شرایط مناسب که عموما این شرایط شامل ارائه مدرک زبان، مدرک تحصیلی متناسب، سابقه کاری مرتبط و رسمی اقدام به درخواست این نوع اقامت می نماید.

اقامت اروپا از طریق خرید ملک

خرید ملک از بی دردسر ترین روش های اخد اقامت است.
حداقل مبلغ خرید ملک در اروپا ۵۰،۰۰۰€ و در برخی کشورها تا ۵۰۰٫۰۰۰€ می باشد.
به طور مثال با خرید ملک در بلغارستان به مبلغ ۵۰،۰۰۰ یورو می توانید اقامت کلیه اعضای خانواده را دریافت نمایید.این مبلغ در کش.ر اسپانیا ۲۵۰ هزار یورو می باشد.

اقامت اروپا از طریق تحصیل

ویزای تحصیلی یکی از متداولترین روش ها برای افراد علاقمند به ادامه تحصیل می باشد.شرایط اخذ ویزای تحصیلی با توجه به فاکتورهایی شامل کشور هدف،رشته تحصیلی ،مقطع،زبان تحصیل و برخی موارد دیگر متفاوت می باشد. برخی از دانشگاه ها شرط مدرک زبان دارند و برخی دیگر از طریق مصاحبه های آنلاین و یا تلفنی سطح ربان زبان شما رو مورد بررسی قرار می دهند.برخی از مراکز آموزشی نیز در بدو ورود با برگزاری آزمون های تعیین سطح زبان در آن مرکز اقدام به جذب دانشجویان می نمایند. دراکثر کشورهای اروپایی اگر به زبان کشور آشنایی داشته باشید می توانید به صورت رایگان تحصیل کنید. تحصیل به زبان انگلیسی شامل پرداخت هزینه خواهد بود مگر این که شرایط بورسیه را داشته باشید.
شرایط بورسیه شامل معدل بالا، مدرک معتبر از دانشگاه معتبر، سطح زبان خوب ترجیحاً با مدرک زبان انگلیسی (IELTS)، مقالات ISI و یا تالیف کتاب و … هستند.

به طور کل، اخذ اقامت تحصیلی و مهاجرت به اروپا یکی از روشهای تقریباً آسان و البته ارزانترین روش مهاجرت به اروپا است. شما با دریافت پذیرش تحصیلی و اخذ ویزا می توانید در کشور مورد نظر خود مشغول به تحصیل شوید و بعد از پایان دوره تحصیلی که بایستی بیشتر از ۲ سال باشد ویزای کار و یا جستجوی کار دریافت کنید. با وجود این ویزا و زندگی شما در کشور مقصد، حداقل به مدت دو سال و همچنین مدرک تحصیلی از کشور میزبان، قطعاً شرایط شما برای کاریابی و مشغول شدن به کار نسبت به افراد خارجی بهتر بوده و احتمال شاغل شدن شما بسیار زیاد است. شما بعد از شاغل شدن در یک جایگاه شغلی خوب و مناسب در کشور میزبان میتوانید درخواست اقامت نمایید، در این صورت در ابتدا به شما کارت اقامت یکساله داده میشود و این کارت اقامت در صورت شاغل بودن شما تا پنج سال تمدید شده و در نهایت به اقامت دائم اروپا خواهید رسید. در حال حاضر و در سال ۲۰۱۹ میلادی کشورهای آلمان، اتریش، مجارستان، بلغارستان بهترین شرایط را برای درخواست این نوع اقامت اروپایی دارند البته تقریباً در کل اروپا شما میتوانید از روش تحصیلی اقدام به دریافت اقامت و مهاجرت به اروپا نمایید.
اگر متقاضی تحصیل در اروپا (ویزای تحصیلی) هستید شما اجازه کار تمام وقت ندارید. اگر شما از این قانون سرپیچی کنید و به کار مشغول شوید، در صورت اطلاع، پلیس می تواند شما را به جرم سرپیچی قانون اروپا از تحصیل اخراج و به کشور مبدا بازگرداند.
اما توجه داشته باشید که شما طی پروسه تحصیل می توانید به صورت پاره وقت کار کنید (باتوجه به مقطع تحصیلی هفته ای ۲۰ یا ۳۰ ساعت). برخی شرکت ها نیز وجود دارند که دانشجویان را به صورت پاره وقت استخدام می کنند و با حقوق کمتر، از دانش و استعداد آنها بهره می برند، دانشجویان زیادی برای استخدام در چنین شرکت هایی تمایل دارند، زیرا می توانند درآمدی برای پوشش هزینه های خود و زندگی در آنجا داشته و تجربه کاری کسب کنند.

راحت ترین روش مهاجرت به اروپا چیست؟

در واقع نمی توان به طور کلی و قطع برای همه افراد روش مشخصی را به عنوان راحت ترین روش مهاجرت ارائه کرد.
بهترین روش مهاجرت برای هر فرد با توجه به شرایط فرد متقاضی و قوانین کشور هدف مشخص خواهد شد.
مشاورین و وکلای ویزا آتلانتیس با بررسی این شرایط بهترین راهکار را به شما ارائه خواهند نمود و شما را در این مسیر همراهی خواهند کرد.

مدارک مورد نیاز اقامت اروپا چیست؟

مدارک مورد نیاز برای هر فرد با توجه به کشور هدف و نوع ویزای درخواستی می تواند مورد و یا مواردی از آیتم های ذیل باشد :
• مدارک هویتی (شناسنامه، عقدنامه، کارت ملی)،
• عدم سوء پیشینه،
• مدارک تحصیلی (مدارک فارغ التحصیلی، ریزنمرات، رزومه تحصیلی، انگیزه نامه، مدرک زبان)،
• آزمایشات پزشکی،
• مدارک کاری (آگهی تاسیس، کارت بازرگانی، هرگونه گواهینامه های مهارتی، مدارک آموزشهای تخصصی و فنی، رزومه کاری، انگیزه نامه کاری و…)،
• مدارک زبان،
• مدارک واسناد ملکی و دارایی ها،
• گواهی تمکن مالی،
• وکالتنامه ها و…